seo-saas
Marketing

5 SEO tips voor Saas bedrijven

In deze blogpost speciaal gemaakt voor Saas/software bedrijven leggen we je uit hoe je jezelf nu echt kan gaan onderscheiden van de massa met je SEO en content marketing strategie. In deze competitieve sector is verkeer via SEO natuurlijk heel beheerd. We geven je praktische tips waarmee je vandaag al aan de slag kan.

Overzicht

De kegelstructuur voor je content

SEO heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 delen die in harmonie samenwerken. Aan de ene kant heb je de technische kant.

Dit wil zeggen dat je website technisch gezien in orde moet staan zodat de crawl bot van Google makkelijk al de content kan gaan lezen. Hierin zitten ook dingen zoals snelheid van je website, deze behandelen we in een volgend stuk.

Maar de content is iets wat zeker even belangrijk is en als deze juist gedaan is dan kan je naast een goede SEO ranking ook heel wat conversies gaan genereren met je blog.

Je blog zou moeten worden opgemaakt naargelang de onderwerpen waarvoor je graag gevonden wil worden. Meestal zullen deze onderwerpen je verschillende producten/diensten zijn.

Vroeger werden er heel wat slechte blogs geschreven die gewoon vol waren gepropt met heel telkens dezelfde zoekwoorden. Want de bedrijven willen hierop worden teruggevonden dus als je het woord enorm veel gebruikt dan zou je het normaal goed moeten komen.

Dit is iets dat vandaag de dag niet meer lukt, het is beter dat je gewoon goede content schrijft die je potentiële klanten heel wat nuttige informatie verschaffen.

Wat tegenwoordig wel werkt is werken met een bepaalde kegelstructuur. Je moet gaan denken aan de vorm van een kegel, het bovenste puntje is een product/dienst waarvoor je gevonden wil worden. Maar dat puntje kan niet zo hoog staan zonder de zijkanten, dit zijn de steunblokken die ervoor zorgen dat het onderwerp zo goed rankt.

Als een service bijvoorbeeld een CRM is dan kunnen deze steunblokken verschillende artikels zijn die gaan over bijvoorbeeld CRM integratie, hoe je een CRM ten volle kan benutten, hoe je door je CRM je marketing en sales dichter bij elkaar brengt,…

De vorige voorbeelden zijn allemaal specifieke onderwerpen die heel interessant zijn voor je doelpubliek en de mensen zoeken ook effectief naar deze dingen. Omdat al deze dingen ook te maken hebben met CRM dan kan je ze allemaal onder dezelfde kegel steken van CRM.

Je kan ook een algemene blogpost maken met heel veel informatie erin over je CRM waarbij je ook verwijst naar al je verschillende blogposts. Je kan zelfs zo ver gaan om op de feature pagina van je CRM ook te gaan linken naar je blogposts.

Je moet dit zien als een soort kruisbestuiving en je toont zo aan Google dat dit allemaal verbonden is met elkaar en dat het een heel belangrijk onderwerp is voor jou.

Snelheid is wel degelijk belangrijk

Er is al jaren een grote shift naar mobile webverkeer. Sinds 2015 is het aantal mobile searches groter dan desktop. Dat zegt heel veel over hoe er gezocht wordt.

Mensen gaan heel snel op zoek naar informatie en willen deze informatie ook direct aan hun geleverd hebben. Het internet ligt aan de toppen van hun vingers, letterlijk.

Google zag natuurlijk ook deze trend en heeft hierdoor een commitment gemaakt om meer in te zetten op de snelheid van de websites. Want met je smartphone is de kans groot dat je geen wifi gebruikt maar je mobiele data.

Daarom moet de pagina ook snel gaan laden zelfs als je bijvoorbeeld op een 3G verbinding zit.

Voor Google Ads is het nu al een tijdje bekend dat de mobiele snelheid een heel belangrijke ranking factor is. Daarom werd door Google ook de Google Page Speed test gemaakt. Als de snelheid van je website sneller was dan werd je advertentie ook hoger gezet dan die van je concurrenten. Dit omdat de kwaliteit van de landingspagina en de ervaring voor de gebruiker beter is.

Bij Google Ads is het dus al heel publiek dat de snelheid enorm belangrijk is. Bij SEO wordt het nog met weinig woorden gezegd maar het is iets dat zeker ook meetelt in je ranking.

Niet zo lang geleden zijn ze van Google met een nieuwe snelheidstest gekomen om nog meer te pushen voor snelle websites. Deze is de Google Page Speed Test V6, deze nieuwe test doet zelfs gevestigde waarden blozen. Want hieronder kan je bijvoorbeeld het resultaat gaan zien voor een merk zoals Nike.

Zoals je wel kan denken is een score van 7/100 niet al te best. Het kan goed zijn dat deze score vóór de nieuwe test beter was maar de V6 is een stuk strenger dan de V5 test.

Als je de V6 test laat lopen kan je ook een volledige fiche krijgen van allemaal dingen die nog te verbeteren zijn. Op die manier kan je dit zelf praktisch gezien gaan aanpakken of indien je een webdeveloper hebt kan je dit gaan delen met hem/haar en neemt die het verder op.

Titels, de gemakkelijkste SEO factor

Titels, titels en nog eens titels. Er zijn tegenwoordig meer dan 240 factoren die de ranking van je website of webpagina gaan beïnvloeden. Van al deze factoren zijn titels de factor die jou het snelste een ROI kunnen geven. Daarnaast is het ook een factor die je kan aanpassen zelfs al ben je geen webmaster.

De titel van je pagina’s kan je in de meeste website bouwers makkelijk terugvinden. Deze titels komen ook terug tevoorschijn op Google in de zoekresultaten. Dit is eigenlijk je uitgangsbord als onderneming en deze zou eigenlijk tot in de puntjes in orde moeten staan.

Als we een ‘site:’ zoekopdracht doen, dit wil zeggen in Google ‘site: jouwdomeinnaam.be’ gaan ingeven dan krijgen we als resultaat alle pagina’s van jouw domein/website die momenteel geïndexeerd staan bij de Google zoekmachine.

We willen hier dan gaan checken of de titels correct staan weergegeven. Soms zien we dat de titels afgekort zijn op het einde omdat ze te lang zijn. Andere keren zien we enkel dingen staan zoals ‘homepage’.

Voor de crawl bot van Google is de titel het eerste waar ze naar kijken als ze je pagina bezoeken. Het is dus van essentieel belang dat je hier goed vertelt waarover de pagina gaat alsook aangeeft voor welke zoekwoorden je wil gevonden worden.

Maak content per vertical

Heel vaak zien we bij Saas bedrijven dat hun software ‘door iedereen kan worden gebruikt’. Dat is goed want je hebt een hele grote markt die je kan aanspreken.

Het slechtste wat je dan kan doen is heel die markt gaan aanspreken met dezelfde boodschap die ongeveer zegt: “wij maken software waardoor jouw bedrijf efficiënter werkt, je bespaart tijd en alles is online”

Als je je content op deze manier maakt dan zal je concurreren met alle blogs die je competitors ook schrijven én je geeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde aan je lezers omdat het onderwerp veel te algemeen is. Je zegt eigenlijk alles maar ook tegelijkertijd niets.

In een ideaal scenario ga je blogposts en content gaan maken per vertical. Jij weet perfect wie je klanten zijn en in welke sector ze zich bevinden. Je weet ook wat je specifiek kan aanbieden aan elke sector. Dat is hetgeen de mensen willen lezen. Geef hen zeker ook enkele praktische tips voor hun business, dat is iets dat ze zullen meenemen en het is iets dat hun aandacht vasthoudt.

Je weet ook welke sectoren voor jou heel veel opbrengen dus daar kan je nog extra op inzetten. Als je dit heel goed aanpakt kan jij dé referentie worden in deze sector. Dit is veel waardevoller dan in het algemeen op plaats 4 of 5 staan qua merkbekendheid.

tip:
Heb je niet echt veel inspiratie om te gaan schrijven over een bepaalde sector dan kan je je bestaande klanten gaan interviewen om zo waardevolle info te gaan verzamelen over issues waar zij mee bezig zijn.

Je ranking verbeteren

Voordat je je ranking kan gaan verbeteren is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe je er momenteel voor staat. Dit kan je makkelijk gaan testen via onze Serpstat API. Hier kan je gaan zien welke autoriteit jouw domein heeft.

Wij gebruiken Serpstat echter ook om jouw ranking tegenover je belangrijkste concurrenten te gaan zetten. Zo zien we perfect waar je in de markt ligt. Aangezien de Saas sector meestal heel competitief is zal er wel wat werk aan de winkel zijn om echt goed te gaan scoren.

Je rank in Google moet natuurlijk niet enkel gezien worden op vlak van je domein. Het is goed dat je domein hoog rankt maar je kan ook bepaalde pagina’s hebben die heel goed gaan scoren.

Denk maar aan een blogpost die heel veel traffic krijgt en die een heel waardevolle backlink heeft gekregen van een website met veel autoriteit over het onderwerp. De verzameling van heel veel goede blogposts met goede autoriteit geven ook je algemene domein een boost in autoriteit.

Deze blogposts kan je daarnaast ook gaan delen via je social media. Wanneer je een B2B business bent zal dit waarschijnlijk op LinkedIn gaan gebeuren. Onthoud dat deze links op online platformen ook backlinks zijn.

Soms is het heel voor de hand liggend maar je kan mensen ook gewoon gaan vragen voor backlinks naar bepaalde delen van je website. Je kent vast wat mensen in de sector die je een linkje willen geven.

Meer dan alleen tips

Bij Growl bieden we verschillende soorten audits aan om de stand van zaken op te meten van je website SEO en meer.
Audits