Verbinding
SEO

Wat is een 404 en wat zijn de best practices?

Van alle statuscodes is de error 404 de meest gekende. Deze status duidt op het niet terugvinden van een pagina. Hoe gaan zoekmachines hiermee om? En hoe kan je doodlopende pagina’s vermijden? Wanneer gebruik je een 404 en wanneer een alternatief (301)?

Inhoud

Wat is een 404 pagina?

Een 404 pagina is waarschijnlijk de bekendste statuscode die er bestaat. De code geeft aan dat een bepaalde pagina van een website niet gevonden kan worden.

Wanneer een 404 te gebruiken?

Meestal hebben de mensen een bepaald verwachtingspatroon als ze op een website aan het browsen zijn. Er zijn veel mensen die een 404 pagina laten verwijzen naar de startpagina. Dat schept echter verwarring bij de gebruikers, zij verwachten dat ze een specifieke pagina op de website te zien krijgen, en niet de startpagina.

Wanneer net geen 404 gebruiken

Wanneer je een doodlopende pagina hebt die heel wat interessante links (backlinks) krijgt van belangrijke websites met een hoge page rank, wil je die niet verliezen. Daarom kan je hier opteren voor een 301, dat is een redirect die je naar een gerelateerde pagina kan doorverwijzen. Zo krijgen de gebruikers toch nog ergens gerelateerde informatie te zien én krijg je een groot stuk van de linkwaarde mee naar de nieuwe pagina.

Verder kan je ook rekening houden met vaak voorkomende typfouten door een 301 code te gebruiken. Zo kan iemand die de URL verkeerd schrijft, nog altijd op de juiste pagina terecht komen. Een voorbeeld dat vaak terugkeert, is dat van het woord Chihuahua, het gebeurt vaak dat dit als Chiwawa wordt geschreven en daarop kan je anticiperen met een 301. Zo komen de gebruikers niet op een 404 terecht.

Wanneer wel een 404 gebruiken

Bij alle andere gevallen zou je wel een 404 pagina moeten gebruiken. Wanneer een artikel op je website niet meer relevant is, verwijder je meestal de volledige pagina. Als Google dan langskomt en een 404 spot, zal hij de pagina uit de index halen. Controleer wel of deze pagina nuttige backlinks bezit, hiervoor verwijzen we naar het vorige puntje in verband met de 301’s.

404’s en SEO

Not done

Google houdt niet van te veel 404 pagina’s op je website, omdat het een teken is van een website die niet zo goed onderhouden is. Wanneer de pagina’s die je laat indexeren op Google na een periode terug verdwijnen, zullen gebruikers teleurgesteld zijn dat ze via Google niet tot het gewenste resultaat komen. Google zal jou dus ook afstraffen omdat je je website niet onderhoudt.

Geeft Google dan ook een echte foutcode?

Vaak wordt er een header response code 200 gegeven (alles ok) bij 404 pagina’s, dat noemen we een soft 404. Voor de zoekmachines zou dat betekenen dat er geen vuiltje aan de lucht is (wat natuurlijk niet het geval is). Google doet zijn best om dergelijke valse 404’s te herkennen, maar slaagt daar niet altijd in. Bijgevolg blijft er oude inhoud geïndexeerd staan. Dat wil je vermijden, tenzij je veel traffic op je 404 pagina’s wil krijgen. Zorg er dus voor dat de juiste response code wordt meegegeven aan een foutpagina. Krijg je een header response code 200 OK, dan is de pagina bestaand. Indien de pagina niet bestaat, moet de foutcode 404 zijn.

Hoe spoor je 404 errors op?

  1. SCAN JE SITE
    Error 404’s kunnen eenvoudig opgespoord worden met een programma dat alle links op je site doorloopt. Een aanrader is Screaming Frog SEO spider. Daar kan je met de gratis versie tot 500 URL’s scannen.
  2. MONITOR JE SITE
    Zorg zelf dat je 404 pagina’s gelogd worden. Indien je al Google Analytics gebruikt, kan je heel eenvoudig een aangepaste trackingcode op je errorpagina’s plaatsen (waar je UA-xxxxx-x natuurlijk vervangt met je eigen ID):

Bij CMS systemen zoals Drupal en WordPress kan je bovendien eenvoudig een plugin installeren. Ook Google Webmaster Console kan een oplossing zijn.

Hoe de Google widget kan helpen

Het kan gebeuren dat je een URL opgeeft voor je e-mailcampagne, maar dat het platform je URL inkort en dat die daarom gebroken is.

In dat geval komt de gebruiker op een webpagina terecht die een 404 error geeft. Je kan daarvoor een widget van Google installeren op je custom 404 pagina, die ervoor zorgt dat de gebruikers toch nog ergens terecht kunnen.

Met deze widget kan je het volgende weergeven:
– Link naar parent van deze pagina.
– Website map waardoor de gebruikers naar andere delen van de website nog kunnen.
– Een site search zoekveld.

https://support.google.com/webmasters/answer/93641

Hopelijk heb je geleerd wat een 404 inhoud en wat het met zich meebrengt. Daarnaast weet je nu wanneer je een 404 juist wel of net niet gebruikt. Als je extra hulp nodig hebt, aarzel dan niet om beroep te doen op ons om je 404 errors te elimineren.

Bye bye 404

Wil je ook een keertje de grote kuis doen in je website en al je 404's op orde stellen? Wij van Growl kunnen je hierbij helpen,
Contact