10 tips om hoger in de Google resultaten te komen
Inhoud
- Paginatitels
- Backlinks
- Structured data
- (mobiele) Snelheid
- URL structuur
- Google my business
- Content
- Updates
- Semantiek
- Meta tags
1. Paginatitels
Paginatitels behoren tot de makkelijkst beïnvloedbare SEO factoren. Het is een titel die je per pagina instelt en die zichtbaar is voor zowel de bezoeker als zoekmachines.
Waar moet ik op letten?
Gebruik bij het instellen van jouw paginatitel sleutelwoorden die vaak worden gezocht en overeenstemmen met de inhoud van de pagina. Indien je geen relevante paginatitels instelt, zal je slechter scoren bij zoekmachines, aangezien zij dat afstraffen. Waar mogelijk zet je jouw USP’s (unique selling points) in de paginatitel om daar extra aandacht op te vestigen.
2. Backlinks
Backlinks zijn links van andere websites/pagina’s die verwijzen naar jouw website of pagina.
Om de online wereld in kaart te brengen, gebruiken zoekmachines een crawler. Een crawler is een robot die alle webpagina’s bezoekt, de content indexeert en de links die gevonden worden op de pagina gaat bekijken om nog meer webpagina’s in kaart te brengen. Hoe meer backlinks je kan opbouwen voor jouw website, hoe belangrijker zoekmachines jou gaan vinden, wat impact heeft op hoe zoekresultaten worden gerangschikt.
Hoe bouw ik backlinks op?
Er zijn talloze bedrijven die dit als dienst aanbieden, al raden we dat absoluut niet aan. Zoekmachines houden er namelijk rekening mee vanaf welke websites een backlink wordt toegevoegd. Als die websites niet relevant zijn voor jou content, heeft een backlink weinig of een zelfs negatieve impact. De beste manier om dit positief te veranderen, is kwaliteitsvolle backlinks te verkrijgen. Vraag aan bedrijven waar je vaak mee samenwerkt, of aan verenigingen die je sponsort om jouw bedrijf toe te voegen op hun website met een link naar die van jou. Meer weten hierover? Lees dan verder in ons linkbuilding artikel.
3. Structured data
Structured data is een manier voor zoekmachines om websites beter te begrijpen. Het laat toe om context toe te voegen tot bepaalde onderdelen van een website. Daardoor begrijpt de zoekmachine die de website bezoekt dat het over een recept, veelgestelde vraag, blog artikel of iets anders gaat. Google zet daar sterk op in door websites meer ruimte en/of voorrang te geven op andere zoekresultaten, wat een ongelofelijk interessante manier is om zonder een advertentie meer bezoekers aan te trekken. Een FAQ blok zorgt er bijvoorbeeld voor dat een zoekresultaat tot 2,5 keer zo groot weergegeven kan worden.
Hoe kan ik structured data toevoegen?
Om dit te implementeren heb je meestal technische kennis nodig. Indien je die zelf niet hebt, neem je best contact op met jouw webbouwer. Om het eenvoudig te maken hebben we online tools ontwikkeld voor het genereren van de structured data voor vacatures en veelgestelde vragen. Je kan ook alle mogelijkheden bekijken in de Google Search Gallery.
4. Snelheid
De snelheid van een pagina is het aantal seconden dat het duurt voordat de pagina of website volledig is ingeladen op mobile of desktop.
Google zet sterk in op snelheid, ze kwamen vorig jaar nog uit met een nieuwe versie van de Google Pagespeed Test die een stuk strenger is dan de vorige. Dat is heel sterk te merken als we vandaag een website zoals die van Nike.com testen, deze krijgt slechts een 19/100.
Wil je een competitieve website hebben, dan is het essentieel om in te zetten op je snelheid. Om een grootorde mee te geven, moet je weten dat websites die minder dan 50 punten hebben, volgens cijfers van Google de helft van het mobiele verkeer mislopen.
Hoe kan ik de snelheid verbeteren?
De snelheid van een website kan je op verschillende manieren verbeteren. Een van de gemakkelijkste daarvan, is om je afbeeldingen te comprimeren, dat wil zeggen: kleiner maken in bestandsgrootte. Op die manier moet er minder geladen worden. Daarnaast kan je ook eens goed kuisen in je code. Dikwijls worden er voor marketingredenen heel wat tracking codes toegevoegd, waarbij er soms codes inzitten die overbodig zijn en deze trekken de snelheid dan ook naar beneden.
5. URL-structuur
De URL-structuur is de anatomie van een URL. Het begint met een HTTP of een HTTPS protocol, dikwijls gevolgd door het welbekende ‘www’. Hierop volgt de domeinnaam van je website en daarna zie je de naam van de pagina waarop de content staat.
Dat is opnieuw een belangrijk punt voor de crawler: met een goede URL-structuur kan de bot veel sneller door de website heengaan. Het is ook belangrijk voor jou om te weten welke webpagina’s vandaag de dag eigenlijk hoog ranken in Google en waarom.
Hoe verbeter ik mijn URL-structuur?
De URL-structuur kan je verbeteren door bijvoorbeeld in je URL al een belangrijke zoekterm te verwerken. Dat kan zowel in de domeinnaam, submap of paginagedeelte van de URL. Het gebruiken van het HTTPS protocol is een technisch verbeterpunt. In het algemeen moet je een URL-structuur hebben met een duidelijke hiërarchie en leesbaarheid. Je kan het uittesten door zelf eens te starten vanaf je home-pagina en dieper in je website te gaan. Wanneer je de URL bekijkt, zou het telkens een duidelijke volgende stap moeten zijn, die relevant en logisch lijkt.
6. Google My Business
Een Google My Business account kan je gratis opzetten, wanneer je deze pagina dan ook gaat verbinden met je website is het goed voor je ranking. Met Google My Business kan je je bedrijf zelf al zichtbaar maken zonder een website. Je geeft basisinformatie op zoals locatie, activiteit en openingsuren. Hiermee kan iemand die je bedrijf zoekt op Google je ook al vinden.
Hoe verbeter ik mijn Google My Business?
Google My Business is een van de weinige manieren waarop je specifiek kan aangeven aan Google waarover je bedrijf gaat. We raden hier aan om zo veel mogelijk informatie te gaan invullen. Blijf zeker niet enkel bij de openingsuren en locatie, je kan ook dingen zoals producten toevoegen.
Qua reviews is het ook een best practice om deze regelmatig te beantwoorden en ook een bepaald aantal te hebben (je hebt er al minimum 5 nodig om de sterretjes te krijgen). Volgens ons zijn 5 reviews ook al niet voldoende mits de mensen makkelijk denken dat deze gewoon van vrienden en familie komen. Probeer daarom reviews te sprokkelen van echte klanten die ook nuttige informatie achterlaten voor je volgende potentiële klant.
7. Content
Zorg dat je inhoud waardevol is. Inhoud om te vullen is waardeloos. Het is van belang de bounce rate te beperken, want sites met een hoge bouncerate verliezen interesse van het publiek EN de zoekmachine. Met de juiste content kunnen we ook op een organische manier goede backlinks verzamelen (zie puntje 2).
Hoe verbeter ik de content van mijn website?
Wanneer je content schrijft voor SEO, moet je eerst gaan bepalen voor welk zoekwoord je in de zoekresultaten wil verschijnen. Maak daarvan een selectie en probeer ook een onderscheid te maken tussen algemene onderwerpen en specifieke onderwerpen die eronder vallen.
De artikelen met het algemene onderwerp dienen als verbinding tussen de meer specifieke onderwerpen. Zo heb je opnieuw een duidelijke structuur. Dit artikel verwijst bijvoorbeeld ook naar andere artikelen die te maken hebben met SEO, en is dus ‘the middle man’.
8. Updates
Update frequent. Sites die nooit geüpdatet worden, verliezen hun waarde. Daarom kan het belangrijk zijn om een blog/nieuwsmodule te verwerken in een bedrijfssite. Het belangrijkste is dan ook om deze blog regelmatig te gaan onderhouden. Niets is slechter dan een artikel te lezen en te zien dat het nog van 2005 dateert, volledig achterhaald dus.
9. Semantiek
Naast de titel van de pagina heb je natuurlijk ook titels op de pagina. Elke pagina heeft best maar één H1 titel. De H2 en al de koppen die volgen, hebben best ook een duidelijke structuur die makkelijk te volgen is voor de webcrawlers van zoekmachines.
Hoe verbeter ik mijn semantiek?
We hebben het al gehad over de structuur van de verschillende pagina’s en de URL structuur. De semantiek gaat in principe over het laagste niveau van je structuur, dat is de structuur op de pagina zelf. We willen hier één H1 titel, waarnaast je ook nog koppen van een lager niveau kan toevoegen, als dat past bij je content. Zorg er ook al voor dat in die koppen bepaalde zoekwoorden staan die voor jou interessant zijn.
10. Meta description
Een meta description is het tekstje die je vindt onder de paginatitel in de zoekresultaten.
Vroeger waren meta descriptions van groot belang in Google. Momenteel is dat minder het geval, maar toch vinden wij het een factor die je backlinks er esthetisch beter uit laten zien. Als de tekst voldoende duidelijk is, zullen mensen er vlugger op klikken en naar jouw website komen.
Hoe verbeter ik mijn meta description?
Je kan je meta description verbeteren door het toevoegen van de meest voorkomende zoekwoorden en combinaties voor het onderwerp waarvoor je wil verschijnen. Google zet namelijk de zoektermen van de gebruiker in het vet wanneer je meta description verschijnt. Voeg er nog een mooie korte oproep tot actie eraan toe en je bent helemaal klaar.