Marketing

Linkbuilding: 6 belangrijke factoren

Linkbuilding is na al die jaren nog steeds niet aan het eind van zijn latijn. Wat is een goeie link die bijdraagt aan je online linkautoriteit? Welnu, dit is hét artikel waar ik vanaf nu iedereen naar zal doorverwijzen (doe het gerust ook 😉).

Laat links niet links liggen

(badum tish)

Met deze eerste flauwe woordspeling wil ik het even hebben over het belang van links en linkbuilding. 5 jaar geleden was ik ervan overtuigd dat links minder belangrijk zouden worden. Er werd teveel mee geknoeid. Bovendien waren er naar mijn mening betere factoren om de relevantie van een resultaat in te schatten. Een 3e dooddoener: goeie content krijgt vanzelf wel de links die hij nodig heeft.

Niet dus. 10 jaar later merk ik dat in realiteit links nog steeds even belangrijk zijn, of zelfs belangrijker dan destijds. Er kan namelijk niet meer zo gemakkelijk mee geknoeid worden (gelukkig maar). Google heeft een aantal maatregelen genomen zoals de Penguin update die ‘linkfoefelen’ terugschroeft en linkbuilding terug wat eerlijker maakt.

Een goeie link heeft het allemaal

1. Een link met autoriteit

Een goeie link is een link die vanop een pagina komt die zelf al hoge toppen scheert. Een link vanaf een universiteit is meer waard dan een link van je plaatselijke toneelkring. Het werkt een beetje volgens het “ons kent ons”-principe. Google linkt zelf naar een heel aantal websites. De websites die die links krijgen, erven daardoor een deel autoriteit van Google doorheen die link. “Linkjuice” heet het officieel en het vloeit van pagina naar pagina. Staan er veel links op die pagina? Dan krijgt elk van de gelinkte pagina’s maar een evenredig groot deeltje van het gegeerde linkjuice. Zie het als een vorm van peer reviews. Hoe ver zit je van de autoritair belangrijke websites?

2. Hoe meer links, hoe minder waarde

Daarmee komen we aan stap 2: hoe meer links, hoe minder waarde. Een hoog autoritair domein kan een linkpagina met 10.000 links hebben. Een link vanop zo’n pagina geeft maar één tienduizendste door van de autoriteit van die pagina. Jammer dus. Dat is ook meteen de reden waarom alle startpagina’s en consorten eigenlijk links van minder goede kwaliteit zijn. Je krijgt immers maar zo’n klein deeltje van de koek dat je je kan afvragen of het de moeite waard is. Het is dus boeiender om tijd te investeren in andere vormen van linkbuilding.

3. Oude links, de sporen van je verleden

Leeftijd is ook een factor die ertoe doet. Een link die er al jaren ligt, is een teken van vertrouwen. Als je snel 10.000 links opbouwt, ziet het er of wat fishy uit of groei je gewoon snel. Als niet alles snel in proportie meegroeit, kan dat vlot een aantal alarmbellen laten afgaan. Een link die al jaren je site uitwijst, is een teken dat je er al jaren bent.

4. Relevante context

Relevantie doet er ook toe. Sponsoring is soms een goeie zaak, maar helpt je qua linkautoriteit niet veel verder als je tussen 20 sponsors vermeld staat op een pagina van de lokale voetbalclub. Dat mist namelijk context. Je wil een link waarvan de context al meteen duidelijk maakt waarover je link gaat.

5. Linkspreiding

Google kijkt bovendien naar de oorsprong van je links. Denk je Google te slim af te zijn door zelf een linknetwerkje op te zetten? Probeer gerust, maar veel zal het niet baten. Er wordt immers niet alleen naar de domeinnamen gekeken, maar ook naar de IP adressen van waaruit er gelinkt wordt. Als je je links sprokkelt op dezelfde shared hosting, komen je links van hetzelfde IP en hebben ze zelfs minder waarde. Het is zelfs nog groter, Google kijkt naar de C block van het IP adres, waardoor links van hetzelfde datacenter meestal minder waarde hebben. De beste tip is dus om links te krijgen op een natuurlijke manier, dan worden ze immers natuurlijk gespreid. Logischerwijs zullen links uit een zelfde geografische regio ook nuttiger zijn als dat je doelpubliek is.

Een aantal maand geleden kregen we een nieuwe klant binnen die voorheen bij een niet nader genoemd marketingbedrijf aan linkbuilding deed. Het merendeel van de links kwam uit Argentinië en laagkwalitatieve blogs, terwijl zijn bedrijf producten verkoopt aan een Belgische markt. Zou Google dat doorhebben? Zou dat écht helpen om beter te scoren op de Belgische markt?

Verder zorg je beter voor een goeie spreiding van links op je eigen site. Als alles naar de homepage linkt, is het natuurlijk maar zo, maar een link die wat dieper gaat, meteen richting je product/dienst, is ook een pak waard.

6. Ankertekst en titel

De ankertekst of de titel waarmee gelinkt wordt naar je site is ook van belang. Ook hier: spreiding van ankerteksten is belangrijk. Als al de links naar je site exact hetzelfde zijn, ziet het er nogal georchestreerd uit. Logisch gezien krijgt een link een spreiding van titels, in een spreiding van context. Een ankertekst met je dienst of product als titel is daarom interessanter dan altijd je domeinnaam als link. Mensen zoeken immers meer op diensten of producten. Een goeie ankertekst plaatst je op die manier hoger.

Voorbeeld:

Bestaat er ook een slechte link?

Vroeger bestonden er geen ‘slechte’ links, dus werden er een heleboel minder kwalitatieve links gezocht/gekocht. Nu ligt het linkbuilding verhaal gelukkig iets anders, want als je links koopt kan je je eigen site serieus schaden. Dat geldt jammer genoeg ook voor concurrerende zoekresultaten. Negatieve SEO bestaat. Ben je zelf het doelwit? Zorg er dan zeker voor dat je je Google Search Console in het oog houdt. Die laat je weten wanneer je linkprofiel niet meer zo netjes is, waardoor je maar beter met de disavow tool aan de slag kan om foute linkbuilding ongedaan te maken. Voorzichtigheid is hier troef.

Linkbuilding tips om mee af te ronden

  1. Kwaliteit voor kwantiteit. Beter 5 goede links die alles bevatten dan 150 links die slechts gedeeltelijk op bovenstaande elementen presteren.
  2. Begin bij jezelf. Maak het de moeite waard om naar gelinkt te worden. De beste linkbuilding is de spontane links die je verdient door een goede inhoud.
  3. Vraag en je zal krijgen. Achter elke website zitten mensen. Neem je tijd om van een link je werk te maken.
  4. Linkbuilding is langetermijnwerk, werk er dus ook duurzaam naartoe.
  5. Wat je zelf doet, doe je (meestal) beter. Externe linkbuilding firma’s richten zich nogal vaak naar startpagina’s, blogs,… Na dit artikel weet je dat niet elke link gelijke waarde heeft.

Om het te zeggen met een quote van Matt Cutts: “The objective is not to make your links appear natural, the objective is that your links are natural“.

Haal meer uit je website

Meer weten over hoe je beter teruggevonden wordt? Bestel dan een expert review, waarin we tal van hands-on verbeteringen voorstellen op maat van jouw site. Hierin kijken we ook naar de linkautoriteit van je concurrentie.
Expert review