content-strategie

Content marketing strategie voor lead generation

In deze blogpost zal je van ons wat informatie krijgen over hoe je nu concreet leads kunt genereren door op je site zelf goede content aan te bieden.

Overzicht

Waarom via content marketing?

Ik hoor je al zeggen: waarom kan ik niet gewoon Facebook/Linkedin/Google Ads en andere platformen gebruiken om mijn leads binnen te krijgen?

Daarvoor zijn er 2 heel belangrijke redenen:

  • Het aankoopproces voor elke potentiële klant is anders
  • Inbound marketing, nieuwe gebruikers ‘zonder iets te doen’

Waar zit mijn klant in het aankoopproces?

Het is heel belangrijk om te weten dat niet elke persoon klaar is om een product aan te kopen nadat ze het 1 keer online gezien hebben.

We zitten met een aankoopproces van een persoon. Voor sommige sectoren is dat proces heel lang, denk maar aan immobiliën. Sommige mensen zoeken 2 jaar lang, tot ze effectief hun huis kopen.

Aan de andere kant heb je sectoren waar het allemaal heel snel moet gebeuren. Denk maar aan slotenmakers: je wil op hetzelfde moment nog in je huis kunnen, dat is geen beslissing waar je lang over moet nadenken.

De meeste bedrijven hebben klanten die meerdere keren moeten terugkeren en die hun aanbod bovendien ook met andere bedrijven vergelijken. Daar komt content marketing aan te pas.

Sommige mensen zijn nog niet specifiek op zoek naar een bepaald product, maar gaan op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Ze zijn dus op zoek naar informatie. Neem als voorbeeld een bedrijf dat verzorgproducten verkoopt. Mensen die op vakantie zijn, zullen zoeken naar dingen zoals: ‘wat te doen wanneer je verbrandt op vakantie?’. We kunnen daar een artikel over schrijven met enkele algemene tips, maar kunnen daarnaast ook de mensen verwijzen naar onze après-soleil producten.

Het is dan mogelijk dat de persoon onmiddellijk doorklikt naar deze producten, of dat die later nog eens terugkomt, je merk herkent en dan pas overgaat tot een aankoop.

Inbound marketing

Bij platformen zoals Facebook/Linkedin/Google Ads worden jouw ads eigenlijk voor iemand zijn neus geduwd. Je gaat online op zoek naar jouw klanten. Inbound marketing is het tegenovergestelde daarvan: je laat de mensen naar jouw website komen (met, onder andere, content) zodat ze zo converteren.

SEO is een heel belangrijk punt van je inbound marketing strategie. Mensen die actief op zoek zijn naar informatie, kunnen jou terugvinden in de organische resultaten van Google of andere zoekmachines.

Met een goede blog kan je heel wat van het zoekverkeer naar je website trekken. Het voordeel daarvan is dat we, na het opzetten, van de blogpost verder niets meer hoeven te doen. Het is een beetje een ‘get traffic while you sleep’ scenario. Zodra de blog live is, kan die traffic gaan genereren naar je website.

Let op!
Er moet hier wel een heel grote kanttekening bij gemaakt worden. Een blog die niet actief is gaat net heel slecht gaan scoren in Google. Probeer dus regelmatig nieuwe blogposts toe te voegen en ga ook af en toe wat dingen updaten/evalueren. Op het einde van de rit zal je minder kort op de bal moeten spelen dan bij PPC marketing.

Hoe begin ik er concreet mee?

Begin vanuit jouw producten/diensten

Je wil natuurlijk jouw producten of diensten gaan verkopen, wat wil zeggen dat je er ook voor moet zorgen dat de content die je schrijft daarmee te maken heeft.

We moeten elk product/dienst een beetje zien als een kegelvormig voorwerp. De punt van de kegel is het onderwerp zelf, hetgeen dat er rond ligt, geeft eigenlijk ondersteuning aan dit punt.

Het centrale product van een online shop kan bijvoorbeeld keramieken vazen zijn. Je wil die dus aan de man brengen met content marketing. Het centrale onderwerp zijn daarbij de vazen, maar we willen het natuurlijk niet alleen over het product zelf hebben.

We kunnen het hebben over de verschillende technieken en materialen om de vazen te maken. Als we daarover een paar ondersteunende artikelen hebben, zal onze Google ranking voor het zoekwoord ‘keramische vaas’ ook verbeteren.

Om terug te gaan naar ons kegelvormig 3D object: de top van de kegel zijn de keramische vazen, maar de zijkanten (waar de top op steunt) zijn de ondersteunende artikelen over technieken en dergelijke. Die ondersteunende artikelen zijn heel goed om mensen binnen te halen.

Vaak zijn dat de artikelen waarnaar er heel veel wordt gezocht. In ons voorbeeld kunnen mensen iets opzoeken over een bepaalde techniek, vervolgens lezen ze onze blogpost daarover en kunnen ze verder browsen op de website. Als laatste kunnen ze zich eventueel inschrijven voor onze online lessen.

Kruisbestuiving

Op de blog

Wanneer je verschillende producten/diensten op je site hebt, kan het zeker geen kwaad om aan kruisbestuiving te doen. Daarmee gaan we nieuwe klanten krijgen, maar kunnen we ook bestaande klanten mee upsellen.

Iemand die online een keramische vaas wil aankopen, is misschien ook wel geïnteresseerd in lessen over keramiek. Je kan die verschillende blogposts gerust met elkaar linken.

Andere kanalen

Je wil natuurlijk veel verkeer op je blog posts. Meestal gebeurt dat via Google Search, als je goede content schrijft over een bepaald topic dan kan je goed scoren in de zoekresultaten. Blogposts kunnen ook verder worden gedeeld.

Via Google Search zal je op lange termijn veel gebruikers kunnen bekoren met je blog. Je kan echter via andere kanalen zoals Linkedin, Instagram, Facebook, Medium… gaan zorgen voor een initiële boost van je post.

Als je nog een stapje verder wil gaan, kan je zelfs per kanaal UTM track codes toevoegen, zodat je kan zien waar je de beste resultaten uit haalt. Omdat je die deelt zodra de blogpost online komt, kan dat ook een impact hebben op je SEO score. Lees daar meer over in onze andere blogpost: Welke impact heeft het delen van je blogpost op SEO?

Consistentie

Het is waar dat een blog minder streng moet worden opgevolgd dan bijvoorbeeld een Google Ads campagne die er elke dag 100 euro door draait.

Dat wil echter zeker niet zeggen dat je hem kan verwaarlozen. Het is van essentieel belang dat je een goed content plan opstelt en dat je je prestaties gaat evalueren.
Het is één ding om een blog te hebben, maar het is al iets helemaal anders om die stelselmatig te gaan verbeteren.

Zie je dat bepaalde onderwerpen goed aanslaan? Dan kan je je blog daarmee gaan uitbreiden om nog meer en betere traffic te gaan krijgen.

Contact

Je kan dus makkelijk zelf beginnen met een blog. Creëer toegevoegde waarde met goede informatie en de rest volgt. Maak een plan om regelmatig te gaan updaten en te verbeteren. Hulp nodig daarbij? Contacteer ons voor een consultatie.
Ik wil mijn IOS klanten terug