
Google reviews 101
Overzicht
Waarom Google Reviews?
Goed voor je SEO
Reviews krijgen is niet enkel goed voor je ego, het helpt ook effectief met je zoekmachine optimalisatie. Logisch: veel reviews en vooral positieve reviews tonen dat je een te vertrouwen bedrijf bent. Als je goed werk levert, kan je dus maar beter inzetten op reviews verzamelen.
Goed voor je conversies
Google Reviews worden bekeken, worden gelezen. Niemand komt graag in een leeg café. Hoe meer reviews, hoe meer mensen jou en je bedrijf kunnen ontdekken.
Hoe meer Google reviews krijgen?
1. Vraag en je zal krijgen
Herinner je klanten aan jullie succesvolle samenwerking en vraag om feedback. Dat zal waarschijnlijk de simpelste tip zijn die er is, maar wordt zo vaak vergeten. Je kan gemakkelijk reviews krijgen als je het inwerkt in je workflow. Ter verduidelijking: vraag niet om een “goede review”, want dat is niet toegelaten door Google. Reviews moeten gegeven kunnen worden, zonder dat er iets tegenover staat.
2. Stuur een rechtstreekse link
Laat je klanten niet zoeken, geef meteen een rechtstreekse link: aanklikken en klaar. Een review schrijven is al een drempel, laat staan dat je klanten 5 minuten moeten zoeken naar waar ze exact kunnen beginnen schrijven.
3. Reageer altijd op een review
“Bedankt voor je reactie en lovende woorden Tom. Ook langs onze kant vonden we het een fijne samenwerking. Je gaat meteen met alles aan de slag en dat vinden we top!”
Mensen zijn meer geneigd om een review na te laten als er een reactie op komt. Bedank mensen op een persoonlijke manier. Hun review verdwijnt op deze manier niet in de leegte van het internet. Klanten spenderen een paar minuten aan het schrijven van een review, bedank ze met een aantal minuten van je tijd om het persoonlijk te maken.
Reageren kan je gemakkelijk via de Google My Business app of via Google Business.

4. Help klanten, geef inspiratie
Een review schrijven is niet gemakkelijk. Daarom kan je klanten al wat richting geven in je review mailtje. Vraag ze specifiek wat ze van je communicatie vonden, of ze tevreden waren met de kwaliteit van de geleverde goederen. Daarmee stuur je gedeeltelijk je reviews en maak je het gemakkelijker voor minder creatieve geesten om snel een waardevolle review te schrijven.
Maar wat als…
De klant geen Google account heeft?
Zodra mensen een YouTube account, een Android telefoon, een Analytics of Adwords account hebben, hebben ze een Google account. Toch kan het gebeuren dat je een Google-loze klant tegenkomt. Deze klanten vang je op door ze een treffelijk alternatief te bieden. Facebook reviews of een reactie op je eigen website zijn ook nuttig.
Je negatieve reviews krijgt
Goede reviews moet je verdienen. Een goed product of treffelijke service ligt aan de basis van goede reviews. Krijg je alsnog een slechte review? Dan is het vooral de kunst hiermee om te gaan. Leid discussies weg van de reviews op een menselijke manier:
“Dag Dirk, vervelend dat je een halfuur moest wachten aan de balie vooraleer je verder geholpen werd. Dat is niet de manier waarop we willen werken. Kan je ons contacteren op xxx@xxx met je verhaal? Dan kijken we hoe we dit kunnen vermijden in de toekomst.”
Kan je je kalmte niet bewaren, dan is het beter om niet te reageren.
Je valse reviews krijgt
Op Google kan je aangeven dat er iets mis is met een review, door op het kleine vlaggetje naast de rating te klikken. Vervolgens kom je op een meldscherm waar je kan aangeven dat de review vals is. Na enige tijd wordt de review bekeken door Google en eventueel verwijderd.
Is de review problematisch? Contacteer dan Google business support, die helpen je graag verder.

Je niet kan reageren
Dan is dat waarschijnlijk omdat je je bedrijf nog niet geclaimd hebt op Google. Ga naar Google Business en claim je bedrijf.